#3: kursy wybieralne
w myśl projektu kogni 2.0 to studenci w znacznej mierze kształtują tok swoich studiów kognitywistycznych. Z ogólnej liczby 28 kursów kierunkowych wybrać można aż 14. W jaki sposób?
- semestr I: studenci wybierają 1 kurs rozszerzający kursy wprowadzające (30h, 3 ECTS);
- semestr II: studenci wybierają
- jeden kurs IT (z 6 oferowanych),
- jeden z sześciu kursów z bloku poznanie i wiedza (#PiW)
- semestr III: studenci wybierają:
- jeden z czterech kursów bloku psycho-neuro (#PSN) oraz
- jeden z czterech kursów z bloku język i działanie (#JiD).
- semestr IV: tym razem wybrać można:
- jeden z czterech kursów metodologicznych (#LOG) oraz
- jeden z czterech kursów bloku sztuczna inteligencja (#AI)
- semestr V: ponownie można wybrać:
- jeden z sześciu kursów bloku psycho-neuro (#PSN) oraz
- jeden z sześciu kursów „językowych„ (#JiD)
- semestr VI: kształt tego semestru niemal całkowicie zależy od Państwa wyborów. Wybrać należy:
- 1 kurs bloku poznanie i wiedza,
- 1 kurs bloku metodologicznego,
- 1 kurs IT oraz
- 1 kurs bloku sztuczna inteligencja
- w semestrze VI wybieracie również Państwo kurs praktyczny – realizowany przez potencjalnych pracodawców. Liczba kursów praktycznych do wyboru zależeć będzie od liczby studentów.
Zobacz też tabelę
Razem: 14 kursów. Każdy z nich obejmuje 30h zajęć (4 lub 3 ECTS); każdy z nich ma mieć formę interaktywną – stanowić połączenie wykładu, konwersatorium lub laboratorium, indywidualnych konsultacji i ewentualnie pracy nad projektem. Każdy kończy się zaliczeniem na ocenę.
Jak to wygląda w praktyce? Spójrzmy na planowany blok logiczno-metodologiczny:
W I-szym semestrze odbywacie Państwo podstawowy kurs z logiki. W związku z tym w semestrze II jesteście w stanie wybrać jedną z logik: wykorzystywaną w analizach języka lub też przygotowującą do zajęć ze sztucznej inteligencji. Kolejny semestr, III, to obowiązkowy kurs prezentujący metody naukowe (Ogólna metodologia nauk). W kolejnym – IV semestrze, mając podstawy metodologii, możecie Państwo wybrać jeden z sześciu kursów metodologicznych. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani uzyskaniem kompetencji w zakresie tzw. Big Data (przetwarzania i analizy informacji) sugerowany będzie wybór statystyki. Brakuje miejsc na statystyce? Wybieracie Państwo drugi z sugerowanych kursów, Cognitive Modeling. Czy statystyka jest już stracona? Nie, bowiem w VI semestrze ponownie wybieracie Państwo kurs metodologiczny. Być może tym razem uda się zapisać na Statystykę.
Trudność całej procedury polega na tym, że pewne wybory trzeba zaplanować z wyprzedzeniem. Chcecie Państwo uczestniczyć w kursie robotyka kognitywna? Należy spojrzeć na jej wymagania wstępne. Robotyka będzie wymagała umiejętności programowania. W związku z tym, by na VI semestrze wybrać robotykę, na II lub na IV semestrze należy wybrać programowanie w jednym z języków. Skomplikowane? Pomocą służą Państwu tzw. tutorzy – pracownicy naukowi – doradcy – pomagający zaplanować tok studiów (tzw. ścieżkę kształcenia) biorąc pod uwagę Państwa zainteresowania.