Prace licencjackie

Nad jakimi problemami pracowali (lub wciąż pracują) nasi studenci? Oto lista tematów prac licencjackich wraz z promotorami.

| 2015 | 2016 |

2016

  • Badanie zmysłu słuchu w relacji z postrzeganiem mowy (dr hab. Grzegorz Wójcik, prof. UMCS)
  • Chwytliwe kampanie reklamowe: próba analizy semiotycznej wybranych przykładów (dr Hubert Kowalewski)
  • Emocje w koncepcji umysłu S. Pinkera (dr hab. Cezary Mordka)
  • Emotywne cechy reklam (dr hab. Zbysław Muszyński, prof. UMCS)
  • Język metaforyczny a sposób postrzegania czasu w kulturze (dr Hubert Kowalewski)
  • Kognitywna analiza metafor więzi i ich zastosowania w marketingu (dr Hubert Kowalewski)
  • Kognitywne aspekty koncepcji miłości H. Fisher (dr hab. Cezary Mordka)
  • Kognitywne aspekty umysłu psychopatycznego (dr hab. Cezary Mordka)
  • Kognitywne funkcje zewnętrznych reprezentacji w perspektywie etnografii artefaktów poznawczych (dr Marcin Trybulec)
  • Kwantowa teoria świadomości Rogera Penrose (dr hab. Andrzej Łukasik, prof. UMCS)
  • Metafora jako sposób wyrażania. Porównanie ujęcia kognitywnego z teorią Jacques’a Derridy (dr Hubert Kowalewski)
  • Metody badania koncentracji (dr hab. Grzegorz Wójcik, prof. UMCS)
  • Neurobiologiczne aspekty zaburzeń uwagi (dr hab. Grzegorz Wójcik, prof. UMCS)
  • Neurofizjologiczna koncepcja moralności P. Churchland (dr hab. Cezary Mordka)
  • Neurofizjologiczne mechanizmy tzw. „miłości romantycznej” (dr hab. Andrzej Nowakowski)
  • Neuronalne podstawy preferencji estetycznych (dr hab. Cezary Mordka)
  • Oczywiste przekazy w twórczości R. Banksy’ego. Analiza metafor konceptualnych (dr Hubert Kowalewski)
  • Odczuwanie stresu a pamięć krótkotrwała (dr hab. Jacek Gurczyński)
  • Percepcja przekazu reklamowego i jej wpływ na decyzje odbiorcy (dr hab. Marek Hetmański, prof. UMCS)
  • Płeć a schematy piękna twarzy (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Podstawy poznawcze fizycznego obrazu świata w ujęciu Arthura S. Eddingtona (dr hab. Andrzej Łukasik, prof. UMCS)
  • Pozytywne i negatywne emocje a proces zapamiętywania (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Programowanie genetyczne: teoria i zastosowania praktyczne (dr hab. Piotr Giza)
  • Rola i skuteczność obrazu oraz dźwięku w reklamie telewizyjnej (dr hab. Marek Hetmański, prof. UMCS)
  • Rytm sen-czuwanie i jego zaburzenia – chronobiologiczna rola światła (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Rzeczywistość wirtualna a świat rzeczywisty (dr hab. Piotr Giza)
  • Schematy atrakcyjności ciała u kobiet i mężczyzn (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Świadome i nieświadome funkcjonowanie umysłu w koncepcji D. Kahnemana (dr hab. Cezary Mordka)
  • Synestezja w muzyce – ujęcie poznawcze (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Tożsamość wirtualna (dr hab. Jolanta Zdybel)
  • Transhumanizm: rozszerzenia ciała człowieka (dr hab. Piotr Giza)
  • Umysł i płeć. Homoseksualizm (dr hab. Cezary Mordka)
  • Wiek osoby a treść pierwszych wspomnień (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Wpływ komputerów na zdolności poznawcze u dzieci (dr hab. Piotr Giza)
  • Wpływ negatywnych emocji na odtwarzanie informacji (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Wpływ nowych mediów na procesy uwagi według Manfreda Spitzera (dr Marcin Trybulec)
  • Wybrane koncepcje miłości romantycznej w naukach o poznaniu (dr hab. Cezary Mordka)
  • Zagadnienie lęku w ujęciu kognitywnym (dr hab. Grzegorz Wójcik, prof. UMCS)
  • Zagadnienie wspomnień i pamięci długotrwałej (dr hab. Grzegorz Wójcik, prof. UMCS)
  • Zapach jako wskaźnik dla pamięci (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Zasady działania perswazyjnego automatyzmu autorytetu (dr hab. Andrzej Nowakowski)
  • Zdolności poznawcze człowieka w warunkach przestrzeni kosmicznej (dr hab. Andrzej Nowakowski)
  • Złudzenia percepcyjne u dzieci w wieku przedszkolnym (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Zwierzęta w świecie reklamy. Konceptualna analiza metafor wizualnych (dr Hubert Kowalewski)
    *

2015

  • Aktualność teorii mediów Marshalla McLuhana (dr Marcin Trybulec)
  • Aktywne systemy wspomagania kierowcy oparte na sztucznej inteligencji  (dr hab. Piotr Giza)
  • Amalgamaty kognitywne w reklamie  (dr hab. Zbysław Muszyński, prof. UMCS)
  • Analiza zjawiska „cyfrowej nieśmiertelności” w perspektywie wybranych koncepcji umysłu (dr Marcin Trybulec)
  • Artefakty i technologie poznawcze jako ekstensje umysłu  (dr Marcin Trybulec)
  • Captcha jako środek detekcji ludzi w środowisku internetowym  (dr hab. Piotr Giza)
  • Cechy paralingwistyczne wypowiedzi jako środek perswazji (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Charakterystyka procesów psychicznych u osób uzależnionych (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Człowiek i technologia w myśli Raymonda Kurzweila (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Czynniki estetyczne a dobór partnera w kontekście tzw.”szybkich randek” (dr Marcin Krawczyk)
  • Deficyt poznania społecznego na przykładzie wybranych zaburzeń (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Dezintegracja i integracja podmiotowości użytkowników internetu w świetle teorii Kazimierza Dąbrowskiego i Sherry Turkle (dr hab. Marek Hetmański, prof. UMCS)
  • Doświadczenia wirtualne. Wpływ gier komputerowych na zdolności poznawcze  (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Działanie umysłu kolektywnego na przykładzie rozwoju wolnego systemu operacyjnego Fedora Linux (dr hab. Piotr Giza)
  • Eksploracja danych wobec zagrożenia terroryzmem (dr hab. Piotr Giza)
  • Emocjonalne aspekty pamięci autobiograficznej (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Ideał piękna kobiecego ciała w perspektywie estetyki ewolucyjnej (dr Marcin Krawczyk)
  • Interfejsy mózg-komputer (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Język perswazji publicznej: analiza metafor kognitywnych w sloganach reklamowych  (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Język perswazji publicznej: analiza metafor w businesie (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Język perswazji publicznej a mechanizmy integracji konceptualnej w wybranych reklamach (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Język perswazji publicznej w reklamie dla kobiet i reklamie dla mężczyzn (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Język perswazji w reklamie: analiza kognitywna  (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Język propagandy w polityce  (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Język reklamy w ujęciu teorii metafory konceptualnej i integracji pojęciowej (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Kontrowersje wokół dziecięcych teorii umysłu  (dr Marcin Trybulec)
  • Metafory konceptualne w reklamie motoryzacyjnej (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Metafory pojęciowe a język propagandy (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Modele i architektury poznawcze w AI  (dr hab. Piotr Giza)
  • Moralność i DNA – próby wyjaśnienia zjawiska moralności w terminach neurobiologii  (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Motywacja osiągnięć w aspekcie rywalizacji (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Neuroestetyka – percepcja sztuki w ujęciu neuronaukowym  (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Pamięć mnemonisty a pamięć sawanta  (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Percepcja umysłu samobójcy przez studentów (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Perfekcyjny kłamca – o detekcji i ukrywaniu kłamstwa, ludzkich emocjach na podstawie pracy Paula Ekmana  (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Perswazja w komunikacji werbalnej i niewerbalnej (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Pod kontrolą wschodzącej gwiazdy. Wpływ astrocytów na aktywność neuronów (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Poznawcze funkcje pisma w antropologii Waltera J. Onga   (dr Marcin Trybulec)
  • Preferencje muzyczne a temperament (dr Marcin Krawczyk)
  • Problem zdolności numerycznych. Podejście neurokognitywne  (dr hab. Zbysław Muszyński, prof. UMCS)
  • Próba wyjaśnienia problemu rozumienia wyrażeń bezładnych semantycznie (dr Piotr Konderak)
  • Przebieg akwizycji języka naturalnego w świetle badań psychologii poznawczej oraz teorii lingwistycznych (dr Piotr Konderak)
  • Rola emocji w wybranych typach zaburzeń (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Rola pamięci w procesach poznawczych (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Rozwój perswazji publicznej w wybranych reklamach telewizyjnych w USA i w Polsce (prof. Henryk Kardela/dr Konrad Żyśko)
  • Rozwój sztucznej inteligencji w grach komputerowych (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Różnice płciowe w zakresie radzenia sobie z agresją (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Schematy atrakcyjności u kobiet i mężczyzn (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Spór determinizm-indeterminizm a kwantowa teoria umysłu (dr hab. Andrzej Łukasik, prof. UMCS)
  • Sztuczna inteligencja w grach komputerowych  (dr hab. Piotr Giza)
  • Tagowanie w kontekście kulturowym (dr hab. Zbysław Muszyński, prof. UMCS)
  • Wpływ dwujęzyczności na procesy poznawcze (dr hab. Jolanta Zdybel)
  • Wpływ emocji na procesy decyzyjne w świetle teorii Antonio Damasio (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Wpływ emocji na zapamiętywanie materiału werbalnego (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Wpływ medytacji buddyjskiej na sposób funkcjonowania umysłu (dr hab. Marek Szymański)
  • Wpływ oceny poznawczej na kategoryzację emocjonalną muzyki (dr hab. Barbara Gawda, prof. UMCS)
  • Wpływ radia i telewizji na percepcję odbiorcy w koncepcjach Marshalla McLuhana i Paula Levinsona (dr hab. Marek Hetmański, prof. UMCS)
  • Zagadnienie wolnej woli w filozofii i neuronauce. Doświadczenie Libeta  (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Zagubiony człowiek. Jednostka w dobie globalizacji – wpływ mediów na wybrane aspekty poznawczej recepcji rzeczywistości (dr hab. Maciej T. Kociuba)
  • Zastosowanie sieci neuronowych w wybranym przypadku medycznym (dr hab. Grzegorz Wójcik)
  • Zjawisko hipnozy z perspektywy nauk kognitywnych (dr hab. Andrzej Kapusta)
  • Znaczenie snu w funkcjonowaniu mózgu  (dr hab. Grzegorz Wójcik)